Onlangs zat ik samen met een 12-tal experten ‘klantgericht ondernemen’ van verschillende organisaties. We hadden het over het belang van klantgerichtheid en deelden met elkaar enkele belangrijk tips.


We bieden u graag onze top 10 lijst aan van praktische en haalbare manieren om de weg in te slaan van een meer klantgerichte organisatie.

  1. Aangezien je uw klanten minder ziet dan vroeger, is het belangrijk om meer waarde te bieden op het moment dat je uw klanten ziet.
  2. Zorg dat alle medewerkers betrokken zijn bij het verhaal van klantgerichtheid in uw organisatie.
  3. Gebruik klantenfeedback om medewerkers mee te krijgen.
  4. Start met een klein experiment om eerste successen te boeken en zorg pas erna voor schaalgrootte.
  5. Geef medewerkers regelmatig positieve feedback.
  6. Zorg dat je medewerkers aantrekt die klanten graag zien.
  7. Laat leidinggevenden ook meewerken op de vloer en in de front, waar ze echte klanten kunnen ontmoeten.
  8. Durf elkaar feedback te geven over wat goed is én wat beter kan inzake klantenondersteuning.
  9. Vraag aan klanten wat beter kan in de dienstverlening en doe er dan iets mee.
  10. Visualiseer positieve feedback van klanten, zodat alle medewerkers er bevlogen van  worden.

Contacteer mij gerust voor meer vragen of inlichtingen.

Categorieën: Artikels